A4, la borna nouă

Audi A4, eternul rival al lui BMW Seria 3 și al lui Mercedes-Benz Clasa C, a ajuns la cea de-a noua generație, cariera sa intrând în cel de-al 44-lea an de existență. Modelul de clasă medie al constructorului din Ingolstadt a fost prezentat la jumătatea anului trecut, iar pe piață a debutat la sfârșitul lui 2015.

A4 este cel mai bine vândut model al mărcii Audi, cele nouă generații produse până în prezent fiind comercializate sub numele de Audi 80 (primele patru generații) și A4 (ultimele cinci). Primul Audi 80 a debutat în 1972, iar în 1995 s-a trecut la denumirea A4 pentru a respecta nomenclatura stabilită de Audi la mijlocul deceniului. De-a lungul acestor ani, A4 a trecut printr-o rafinare continuă a tehnologiei și materialelor folosite, fiecare nouă generație venind cu ceva în plus la capitolul motorizări, transmisii, echipamente și… dimensiuni. Cel mai nou A4 merge pe aceeași linie, fiind cel mai mare de până acum, dar și cu cel mai sportiv și mai agresiv design. În pofida creșterii dimensiunilor, greutatea a scăzut cu până la aproximativ 120 de kilograme comparativ cu modelul anterior. De asemenea, aerodinamica a fost și ea îmbunătățită, inginerii Audi lăudându-se cu cel mai bun coeficient aerodinamic din această clasă: 0,23 pentru limuzină și 0,26 pentru versiunea Avant. Noua grilă hexagonală este inspirată din cea a conceptului Prologue și accentuează tușa de dinamism trasată de farurile cu tehnologie LED Matrix (opțională).

Din punct de vedere tehnic, prima noutate a lui A4 o reprezintă faptul că este construit pe aceeași platformă tehnică cu frații săi mai mari, Audi Q7 și A8. Printre „picanteriile” acestei platforme tehnice se remarcă utilizarea extensivă a aluminiului, suspensia pilotată electronic și direcția electromecanică.

La capitolul motoare, noul Audi A4 vine pe piață cu o ofertă cuprinsă din trei motoare pe benzină și patru TDI. Toate aceste motoare sunt complet revizuite, Audi anunțând o reducere a consumului de carburant cu 21% în medie, precum și o creștere a puterii cu 25% față de ceea ce oferea modelul precedent. Varianta de bază este propusă cu motorul pe benzină 1.4 TFSI de 150 CP, care se laudă cu un consum mediu de 4,9 l/100 km. Al doilea motor recomandat este 2.0 TFSI, cu două versiuni de putere: de 190 CP și de 252 CP. În sectorul diesel, baza gamei o reprezintă celebrul TDI de 2 litri, oferit în două trepte de putere, de 150 CP și de 190 CP, în timp ce vârful gamei este susținut de un TDI V6, de 3 litri, propus și acesta tot în două versiuni, de 218 sau 272 CP. Dacă la motorul de 2 litri sunt anunțate consumuri de 3,7 – 3,8 la suta de kilometri parcurși, unitățile V6 reclamă consumuri de carburant cuprinse între 4,2 și 5,1 l/100 km.

La capitolul transmisii, Audi propune noul A4 în versiuni cu tracțiune față sau cu transmisie integrală quattro, combinate cu transmisii manuale sau automate S tronic.

Audi A4 2.0 TFSI quattro 6

De departe cel mai mare progres înregistrat de A4 se regăsește la interior. Aici, Audi spune că oferă cel mai bun spațiu pentru cap, umeri și picioare la nivelul locurilor din față. Din punct de vedere estetic, A4 merge pe aceeași linie pe care o întâlnim și la TT, respectiv Q7: arhitectură concentrată pe linii drepte și simplitate în utilizare. Versiunea standard este oferită cu un tablou de bord cu ceasuri analogice, opțional fiind disponibil sistemul Virtual Cockpit – lansat pe TT, în care ceasurile analogice sunt înlocuite de un display de 12,3 inchi. Versiunile dotate cu sistem de navigație dispun de un al doilea display, amplasat în partea superioară a consolei centrale, toate operațiunile de pe acesta fiind comandate prin intermediul sistemului MMI cu buton rotativ.

 

Text: Gabi Gogiu

Foto: Audi

Cosmopolit Residence