Luciano Bertinelli, CEO Salvatore Ferragamo Parfums

Una dintre cele mai mari provocări creative pare a fi aceea de a traduce o artă supusă în armonia sa atât matematicii, cât și fizicii, într-o alta în care echilibrul este restabilit prin noi exerciții ale fanteziei. Poate fi captată grația și senzualitatea pantofilor în vraja parfumului? Despre cum poate fi transpusă în miresme moștenirea unei case, care, atât prin aportul estetic, cât și prin cel utilitar, a setat încă de acum câteva decenii exigențele în marochinărie, am vorbit cu Luciano Bertinelli, CEO al diviziei de parfumerie Salvatore Ferragamo.

bertinelli

Care sunt principiile pe care o divizie de parfumerie ar trebui să le urmeze pentru a traduce identitatea unei case de modă în esențe?

Misiunea diviziei cuprinde dezvoltarea, producerea și distribuția parfumurilor. În urmă cu mai bine de zece ani, domnul Ferragamo a decis să nu licențieze producerea parfumurilor, ci să se axeze pe crearea lor, strategia având ca direcție creșterea vizibilității brandului și realizarea de produse legate de identitatea casei. Elementele emblematice pentru stilul de semnătură se vor regăsi inclusiv în prezentarea parfumului. Să luăm ca exemplu cea mai recentă creație, „Signorina”, care prezintă ca decor fundița, un element iconic, pe care orice persoană îl relaționează imediat cu casa Ferragamo. Nu este ușor să interpretezi în parfum un brand, inițiativa se poate bucura sau nu de succes, însă misiunea noastră va fi întotdeauna aceea de a menține o legătură cu stilul și valorile casei.

Domnul Ferragamo și-a impus lucrarea printr-un focus constant asupra inovației, exprimată atât în design, cât și în abordarea tehnică. Cum este aplicat acest credo în parfumerie?

Casa Ferragamo reprezintă o afacere de familie, tranzacționată, într-o proporție de aproximativ 25%, prin subscripție publică. Acest statut permite, prin controlul familiei, păstrarea cu loialitate a identității casei și transpunerea valorilor sale în orice divizie. Într-adevăr, concentrarea asupra permanentei inovații reprezintă una dintre aceste valori. Casa Ferragamo reprezintă o companie inovatoare, dar nu și revoluționară – conformație cu care ne mândrim –, oferind cadrul perfect pentru o continuă dezvoltare, direcție fundamentală în optica noastră. Tocmai faptul că nu suntem un brand revoluționar, adoptând politica inovației constante, ne-a permis continua evoluție. Acest credo a fost aplicat în fiecare divizie, iar Ferruccio Ferragamo, președintele companiei, se implică în a ne ghida creativitatea în această direcție.

În calitate de președinte al Accademia del Profumo, care anticipați a fi direcțiile viitoare în parfumerie, după ce crearea notelor sintetice a inspirat un focus profund pe parfumuri conceptuale cu ingrediente și arome neconvenționale?

Dintr-o perspectivă pur pragmatică, ingredientele sintetice prezintă avantajul eficienței costurilor. Accademia are, însă, ca misiune apărarea unor principii fundamentale care includ, printre altele, folosirea ingredientelor naturale. O formulă care să cuprindă strict aceste ingrediente nu este abordată, deoarece presupune și elemente chimice cu rol fixativ. Totuși, ne îndreptăm eforturile spre a menține anumite reguli de calitate și, totodată, noi, Accademia, suntem împotriva folosirii unor rețete ce presupun ingrediente sintetice. În primul rând, nu este corect față de cumpărător, care pretinde și este îndreptățit la o anumită calitate în schimbul prețului plătit. În același timp, dacă s-ar opta pentru varianta exclusivității ingredientelor naturale, și costurile ar fi pe măsură. Bineînțeles, în cazul unor ingrediente cum este moscul, provenit de la o specie de căprioară aflată pe cale de dispariție, din fericire omul a reușit să obțină un substitut sintetic, alternativă salutabilă. În cazul extractelor de flori, însă, nu există vreo justificare. Indiferent de raritatea lor – și aici putem lua ca exemplu trandafirul bulgăresc, recunoscut drept unul dintre cele mai prețioase ingrediente –, aceste resurse sunt regenerabile, iar alternativa sintetică nu ar trebui luată în considerare.

Într-o eră a preocupării constante vizavi de ingredientele ce protejează mediul și fiind martorii apariției unor noi familii de parfumuri (cum este cazul parfumurilor oceanice și ozonice la sfârșitul anilor ‘80 – începutul anilor ‘90), care este locul tradiției în parfumeria contemporană?

Poziția de președinte al Accademia del Profumo îmi dă ocazia să mă intersectez cu multe politici de producție și promovare, însă mă voi limita la a vorbi despre cazul nostru. Spre deosebire de alte branduri, divizia de parfumerie Salvatore Ferragamo nu reprezintă vârful de lance al companiei, în baza profitabilității căruia casa reușește autosusținerea pe piață. Există case de modă, unele istorice, care se mențin în viață prin diviziile de parfumerie și cosmetică, realitate ce impune investiția unor sume masive în procesul de promovare. Acesta nu este și cazul casei Salvatore Ferragamo, care-și datorează profitabilitatea diviziei de marochinărie. De altfel, am abordat parfumeria recent, fiind un nume tânăr în această industrie. Noi nu ne putem compara cu brandurile respective din punctul de vedere al sumelor direcționate înspre activitățile de promovare, însă avem ca avantaj competitiv calitatea parfumurilor. Încercăm astfel să maximizăm calitatea prin grija pentru materiile prime, în procesul de dezvoltare ce se poate întinde chiar înspre un an, dar și prin alegerea maestrului („le nez”), care are un rol esențial. Pentru „Acqua Essenziale” am colaborat cu Alberto Morillas, o somitate în domeniu.

Sunteți implicat în industria parfumeriei, care se bazează pe generarea emoțiilor și exprimarea personalității cuiva. Cum credeți că poate fi luxul transmis într-o stare de spirit și experiență, nu numai într-o manieră tangibilă?

Când ne referim la lux ca la o stare de spirit, nu este ușor de tradus în emoții. Indiferent de piesa la care facem referire, noi, casa Ferragamo, suntem axați pe detalii. Dacă vorbim despre o valoare a luxului, aceasta se regăsește în politica de fabricare exclusivă în Italia sau în introducerea unor detalii cum ar fi inelul acesta de piele din jurul capacului sticlei „Acqua Essenziale”, ce evocă drumul nostru în marochinărie. Intenția noastră este de a transmite stări chiar la simpla vedere a unui produs. Ne bucurăm dacă reușim să transmitem o trăire doar prin imaginea unei sticle de parfum. Cu toate acestea, emoția trebuie să persiste și odată descoperit parfumul, fiindcă noi nu vindem nici sticle și nici strategii de comunicare, ci parfumuri.

Care este cheia abordării luxului pentru a inspira evoluția cuiva ca individ?

Așa cum ați spus, luxul reprezintă înainte de toate o stare de spirit, o perspectivă asupra lumii și asupra propriei persoane. În acest context, optica vizavi de el este strâns legată de dispoziție, de personalitate și de alți factori, între care chiar și vremea sau clima. În acest sens, îmi amintesc de Moscova, oraș în care am mulți prieteni. Clima poate deveni apăsătoare, șase luni marcate de o vreme vitregă inspirând o atitudine închisă, pesimistă, mohorâtă. În cealaltă parte a anului, oamenii înfloresc, se bucură de viață, iar atitudinea nouă coincide cu tendința de a se îndrepta spre lux. Acesta este un exemplu grăitor al legăturii dintre starea de spirit, optica asupra frumosului și lux. De asemenea, luxul, privit ca particularitate culturală, ca o conduită și afinitate colectivă, poate apărea inclusiv ca un element și, implicit, o declarație de apartenență. Spre exemplu, noi, italienii, avem genetic o înclinație spre un anumit gen de eleganță, în timp ce americanii promovează o estetică diferită. La fel este cazul popoarelor africane sau asiatice. Luxul, în acest sens, te îndeamnă spre a te descoperi, a merge spre esența ta și a te mândri cu propria identitate.